Denne bloggens primære funksjon er å være et sted for å diskutere artikler på Humanist.no, nettsiden til tidsskriftet Humanist, som gis ut av Human-Etisk Forbund.


tirsdag 18. januar 2011

Ida Jackson: Et steinerbarns bekjennelser

Sur? Irritert? Enig? Uenig? Diskuter Ida Jacksons artikkel i kommentarfeltet. Eller la være, hvis du heller føler for det. Kommentarer med et unødig udannet språk eller personangrep vil bli slettet.

11 kommentarer:

  1. Veldig godt skrevet, Ida! Leste hele greia i stad. Jeg var ikke klar over at Steinerskolen var så religiøs. Visste veldig lite om den selv om jeg har en søster som har gått noen år på en. Er alle Steinerskolene like religiøse?

    Trodde at den skolen bare var litt mer alternativ i pedagogikken, ikke såppas at man sang om Gud og skulle tulle med bokstaver om man var syk. Takk for opplysningen, Ida! Er alltid bra å gjøre folk oppmerksomme på hva som faktisk foregår =)

    SvarSlett
  2. Veldig bra skrevet! Det var slik det var, det er slik det er! Takk for at du skrev
    dette. Jeg har trodd at jeg var helt alene om å ha disse meningene - tidligere klassekamerater og lærere behandler meg jo som luft. Nekter å snakke med meg!

    Jeg er også bitter på store hull. Vet ikke hva kjemi er en gang. På barneskolen oppdaget min eurytmi lærer a jeg var skjev i ryggen. Hun bannet og svertet da det ikke hjalp med bokstavene, og fortalte til alle som ville høre at " det er ikke håp å få orden på dette". Nå i voksen alder lurer legen på HVORFOR ingen hjalp meg da jeg var barn. Det er visst da det er lønsomt og med operasjon!

    Jeg har vært bitter og forbannet på foreldrene mine som ville at jeg skulle gå på Steinerskolen. Jeg har aldri forstått hvorfor - de var ikke " Steinerske". De fikk kjeft av personalet for at vi hadde TV!! Jeg skjønner nå at de ikke visste bedre, det er påtide og bli bitter på Steinerskolen. De ser ikke lenger enn sin egen nese!!

    SvarSlett
  3. Takk for en knallbra artikkel! Jeg er også steinerelev, men verken spesielt religiøs eller ateist og derfor kanskje mer positiv til de religiøse aspektene enn en humanist. Med forbehold om at det er snart 20 år siden jeg gikk på steinerskolen i vestfold, vil jeg fortsatt hevde at steinerskolen står for verdier og perspektiver som er veldig bra for mange unge.

    Ta tullet først: På steinerskolene finnes lærere som mener linjal er synd, at man ikke kan spille fotball fordi ballen symboliserer solen og at tegneserier kan skade barnas utvikling. Jeg har også gått til helseeurytmi på grunn av eksem. Jeg brukte en skoletime hver uke på å danse bokstaven B i stedet for å bruke en enkel kortisonkrem. For meg var det ikke farlig, for elever med adverdsvansker eller dysleksi, var konsekvensene større.

    Så det bra: tegning av kjemi og geografisk dans har ikke hemmet meg det minste i livet etter steinerskolen. Tvert imot, jeg har kunnskap om mange ting og noen andre perspektiver som viser seg å ha verdi også utenfor steinerskolen. Mange av mine skolekamerater har gode jobber og familie, og mange jobber med litt mer fargerike yrker enn jurist eller revisor (uten at det er noe feil med de yrkene altså). For meg ga steinerskolen ga et litt alternativt perspektiv som jeg fortsatt har stor glede av. Det er rett og slett mye morsommere å være en teoretiker på et kontor som reflekterer over fargespekteret og kjenner igjen metrikk i en fagartikkel enn å bare være en teoretiker på kontor, for å si det flåsete.

    Jeg gleder meg til å lese grundig gjennom teksten din en gang til, veldig mange gode refleksjoner!

    SvarSlett
  4. Det er fleire som får Kainstempelet i panna, blir redusert og usynleggjort!

    Sjå: http://steinerskole.blogg.no/

    SvarSlett
  5. Detta är absolut det klokaste och bästa jag läst om Steinerskolorna någonsin. Imponerande analys men också väldigt konkreta upplevelse som säger det mesta man behöver förstå om skolorna. Förtjänar att översättas och spridas! Facebook?

    SvarSlett
  6. Visste ikke at man kunne skrive så mye dritt? Greit nok, så står Steinerskolen for mye religiøst. Men de lærerne dine virker blåst! Har selv gått på Steinerskolen og jeg kjenner ikke igjen noe av det du skriver! Du er latterlig. De så meg, tok seg tid til meg, hjalp meg i diverse fag, har aldri snakket vondt om noen eller prakket på oss religiøse strofer. De satte fokus på det kreative i oss alle og mente alle har sin egen mening. Ingen ble noensinne mobbet. Dessverre så virker det som om DIN generasjon har infiserte helt inn i hjerteroten.

    Jeg lærte mye, om det å være meg selv uansett hva, de brydde seg ikke om hva slags klær du hadde på deg. De lot deg være den du er. Stå for dine meninger, kjempe og alle er like mye verdt!

    SvarSlett
  7. Flott artikkel. Du skriver at du endret ditt syn på steinarskolen etter at du ble ateist. Selv ble jeg ikke døpt eller konfirmert før i en alder av 25. Jeg ble riktignok "konfirmert" som humanetiker da jeg var 15 år, som mange her vil jeg anta. Da jeg var 25 år valgte jeg likevel et liv som kristen katolikk slik som flere i min familie. Mitt valg å bli kristen kom etter flere år med et kritisk blikk på relgion generelt, men spesielt etter at jeg som voksen aksepterte at ikke alt kan eller skal forklares. Det er ikke vanskelig å finne hull i min relgiøse historie. Hvis jeg skal være ærlig med meg selv tror jeg at det kom som en reaksjon på at jeg tok høyere utdanning. Spesielt fordypning i fysikk. Det var svært frigjørende å oppdage vitenskapens begrensninger og at det på ingen så helst måte kunne defineres en absolutt sannhet eller at den er i nærheten av å forstå menneskets bevisstheten eller universets innhold og utstrekning. Mitt spørsmål til deg Ida er vel egentlig, hvordan kan du være så sikker i din "tro om å ikke tro". Hvis du i din kritikk primært kritiserer utifra et ateistisk perspektiv blir vel kritikken strengt tatt kun gyldig for de som "ser slik du ser" alså ikke tror på Gud eller en høyere åndelig makt? Selv tror jeg både at ateister og relgiøse mangler helt grunnleggende aspekter ved livet mysteriet, jeg hadde vel håpet at Steinarskolen skulle være en "åpent, kreativt landskap som ikke var dogmatiske i sinn tro, men heller nyskjerrig og søken i sin tro på menneskets potensialet, uavhengig av relgiøse eller ateistiske overbevisninger.

    SvarSlett
  8. Hei Ida! Noe av det du skrev i artikkelen din var jeg enig i,men mesteparten ble jeg ganske overraska av. Kjente ikke igjen beskrivelsen av hverken mystikken,filosofien,eller hjernevaskinga. Vi har vel forskjellige opplevelser med både steinerskolen og menneskene som holder til der. Situasjonene du beskriver har jeg vel like mye opplevd hos Humanetikerne hvor alt skal forklares på deres måte og som latterliggjør andre menneskers syn på livet. Jeg stortrives i hvertfall på steinerskolen og savner absolutt ikke stygge og nakne klasseromsvegger fra statsskolen med utfylling av ferdigtrykte tegninger og bokstaver,med anmerkninger i boka når jeg pyntet og tegnet ved siden av... Nei da vil jeg heller ha ulltøfler,bivokslys,eventyr,fargerike bøker som ungene mine har lagd selv,lek og moro i bekken og skogen i friminuttene og dugnader i fleng for oss foreldrene:) Da kan vi skape samhold og fellesskap som er humanistiske grunnverdier som gjør verden til et bedre sted.

    SvarSlett
  9. Hei. Kom over artikkelen din gjennom delt handling på FB. Det var interessant lesning. Jeg jobber i skolen selv. Helt vanlig grunnskole og har også gått den norske grunnskole selv. Aldri vært borti noen slags privatskoler. Hadde en kjæreste en gang som hadde gått løpet som du, gjennom både grunnskole og vdg. ved Steinern. Jeg kalte han et overbelært steinerskolebarn.

    Det er mye og sette fingern på i norsk skole. Så jeg har lenge tenkt at når jeg selv får barn vil jeg vurdere Steinern for de. Også med bakgrunn av at jeg ikke har sansen for og presse barn inn i former som læreplaner tilsier at en skal gjøre. Alle skal lære det samme og på nøyaktig samme måte. Uten hensyn til individuelle forskjeller. Ofte er hensynet til det og rekke og gå gjennom et års læreplan større. Enn hensynet til den enkelte elevs ståsted.

    Ikke finnes det skole psykologer heller. Men i bekymringssaker er det et fjell av byråkrati en må gå gjennom for søking om henvisning til en. Eller gjerne til BUP. Som i seg selv sitter med mye av "makten" bestemmelsen om hvorvidt meldinger skal vurderes i den ene eller andre retningen.

    Ja jeg vet en del om det store havet vi kaller for det "alternativet". Derigjennom har jeg også lesten en del om Rudolf Steiner. Samt en del om hvordan pedagogikken på skolen er. Det forsterker mitt ønske om og la egne barn gå der.

    Når jeg leser innlegget ditt er jeg enig med deg i at at skolen burde ha skiftet navn. Det forundrer meg at foreldre som velger denne skolen for sine barn. Verken tilsynelatende ikke vet så mye om pedagogikken, verdensbildet eller om Rudolf Steiner sitt syn.

    Nå ble det et klart tilbake steg i forhold til religionsundervisningen i norsk skole ved regjering skifte. Et fag som fungerte kjempebra. Det ble undervist i de forskjellige religionenes grunnpilarer. Å det ble undervist i etikk og filosofi. Hva som nå må bort av dette, er noe uklart for den enkelte lærer. Der en er pålagt og vektlegge kristendom med en høyere prosentandel.
    Jeg mener særskilt at både etikk og filosofi er noe av det en virkelig burde satses høyt på i hele grunnskolen. Fordi filosofien kan lære oss og bli sterkere til og ta egne valg, vite mer om oss selv, vite mer om den verden vi befinner oss i, lære oss grunnprinsipper om hvordan og hvorfor hendelser, situasjoner osv er blitt slik det er blitt. Vi blir m.a.o. mere helstøpte som mennesker. Ikke bare ferdiglagde kopier.

    Jeg er glad for og lese artikler og kritiske vinklinger som din egenopplevde erfaring, av Steinerskolen. Det gir meg både perspektiv og andre impulser.

    Om det er noe jeg i særlig grad reagerer på må det være den gjentatte formuleringen av forståelsen om virkeligheten. I mitt verdensbildet er virkeligheten like variert som det finnes mennesker. Man kan ikke under noen omstendighet verken som kristen, troende i annet livssyn eller som agnostiker og humanetiker, påberope seg og sitte på sannheten om hva virkeligheten er! Da er dere alle like og ingen er bedre enn noen andre.

    SvarSlett
  10. Følgende master kan være av interesse:

    "En kritisk diskursanalyse av debatten om
    Steinerskolens ideologiske grunnlag".

    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.diva-portal.org%2Fsmash%2Fget%2Fdiva2%3A576292%2FFULLTEXT01.pdf&ei=tL2cUsv7FsuZyQOEkYCICg&usg=AFQjCNFA9w-HEmpHfYzOzgeAUVNWsgsyxA&bvm=bv.57155469,d.bGQ

    SvarSlett
  11. Spennende lesing av artikkel og kommentarer.Det er trist at ingen voksne reagerer på til dels ekstreme opplevelser som beskrives, særlig med hensyn til behandling av psykiske plager osv.som skole elev. Er det virkelig slik at verken foreldre eller lærere ved Steiner skolen følger opp og går inn i barnas helse og opplevelse på en bedre måte enn beskrevet? Virker absvarsløst og rart. Det at mange foreldre leter etter private skole alternativer for sine barn, for eksempel utifra, alternativ pedagogikk og mer kunstnerisk, kreativ, estetisk tilnærming til undervisning, gjør at man kan komme på å vurdere for eksempel Steiner skole.
    Men, er ikke foreldre ment å være de ansvarlige for barnas helse og læring fundamentalt sett? det betyr at man kan ikke bare la barnet sitt oppleve ting på skolen, uansett hvilke skole det er, og ikke gripe inn eller ha medbestemmelse angående barnet sitt. dersom man skulle oppleve å være " uheldig" ved en Steiner skole, så må man jo ta ansvar og gå til handling som foreldre,ikke bare stå å se på, eller vise total ansvarsfraskrivelse som foreldre og brukere av en skole?! Det er jo uansett en kjent sak at fanatisme og ekstremisme i alle former ikke er gunstig. Man kan da forlange en annen lærer, klasse, eller ikke å delta i visse behandlingsformer eller alternative pedagogiske virkemidler, dersom man ikke ønsker dette?
    Atrikkelen til Ida viser hva man ikke ønsker at et barn skal utsettes for, og man ønsker jo som foreldre å vite hva som foregår, etter å ha lest den. En annen ting er at det er trist med så negativ refleksjon rundt religion.At Ida har endt opp som ateist tror jeg ikke har noe med Steiner skolen å gjøre.Hun virker bitter, og forvirret angående hva et religiøst livssyn betyr for eksempel for menneskeverdet.Det er også foreldrenes oppgave overfor et barn å gjøre det trygt på religion, og stå for verdier av den uansett hva man møter "der ute" av påvirkning og informasjon. En muslim blir ikke kristen kun ved å høre hva kristendommen står for. Det er en veldig dyp og personlig sak.Uansett hvilke skole man går på,må man faktisk lære seg å leve med den påvirkningen som kommer fra fag, lærere, skole filosofi og annet. Er ikke det å bli mer individuelt selvsikker og god til å stå for sine egne meninger en av kvalitetene ved Steiner pedagogikken? Det er mange dyktige, karismatiske og intelligente folk ute i samfunnsroller i dagens samfunn som faktisk nettopp har gått på Steiner skole. Man undrer seg..... Trist.

    SvarSlett